2013. november 14., csütörtök

mélyszegénység van, nem pedig cigánykérdés

nem feltétlenül aktuális, de most arról fogok írni, hogy mit gondolok a "cigányozásról."

véleményem szerint amikor az ún cigánykérdésről beszélünk, eleve rossz alapokról indulunk, itt ugyanis döntően nem etnikai problémáról van szó - mindamellett, hogy valóban, az adott csoport etnikai összetétele egyenletlen és döntően cigányok/romák (mindenki válasszon magának egy szerinte politikailag korrekt kifejezést) alkotják.

van a társadalomnak egy olyan rétege, akik mélyszegénységben élnek, jellemzően alacsony iskolázottságúak vagy teljesen analfabéták, semmilyen szakképzettséggel nem rendelkeznek és a gazdasági stratégiáik, kulturális mintáik a kommunikáció, gyereknevelés, higiénia - és tulajdonképpen az élet majd' minden területén - nagyban eltérnek a többségi társadalomtól, sőt annak szemében deviánsnak hatnak. morális normarendszerük a törvényileg deklarált és társadalmilag elfogadott értékrendtől nagy mértékben eltér.

ez a társadalmi réteg azonban nem csak egy adott etnikum tagjaiból áll! nem attól lesz valaki tagja, mert származása alapján erre rendeltetett - aki mélyszegénységben élő szülők gyermeke, függetlenül attól, hogy milyen a bőre színe, törvényszerűen ebben a közegben szocializálódik és ha nem éri megfelelő hatás (hogy mit értek "megfelelő" alatt, azt majd egy másik bejegyzésben fejtem ki), ami lehetővé teszi, hogy ebből kiemelkedjen (nem pedig erőszakkal kiszakítja!), akkor megmarad abban a társadalmi regiszterben, amiben a belenevelődés révén otthonosan érzi magát.

az, hogy mégis jelen van a "cigányozás" a mindennapi társadalmi diskurzusban, annak köszönhető, hogy a többségi társadalom saját deviáns elemeitől igyekszik elhatárolódni. fájdalmas és nem kívánatos dolog, hogy szembe kelljen néznie azzal, hogy saját "fajtája" ugyanúgy kerülhet ebbe a helyzetbe - ez egy alapvetően a tagadásra épülő önvédelmi reflex. nem vállalok közösséget azokkal, akik hozzám hasonlóak voltak/lehettek, de feladták az általam vallot viselkedési és erkölcsi normákat. van kire mutogatnom, van kit bűnbakká tennem, van kit stigmatizálnom - nem kell belegondolnom abba, hogy természetemnél fogva alkalmas vagyok én is az ilyen jellegű státus- és normavesztésre. mintha etnikailag (ne adj' Isten, biológialag) meghatározott lenne, hogy ki tud elegendő mértékben deviánssá válni ahhoz, hogy kikerüljön a többségi társadalomból.

könnyű a cigányságot kijelölni, mint a mélyszegénységben élők eltérő kulturális sajátosságai és a többségi társadalom normái között feszülő disszonancia okozója, de ez alapvetően helytelen és hibás meggyőződés. az, hogy miért ők vannak többségben a mélyszegénységben élők között, társadalomtörténetileg levezethető. az, hogy miért idegenkedünk még az egzisztenciálisan vagy szociálisan velünk azonos szinten élő romák viselkedésétől is, a kulturális antropológia, romológia/ciganológia és néprajz segítségével leírható és megmagyarázható. de az, hogy ilyen sztereotíp módon felelőssé tegyünk egy egész etnikumot egy alapvetően szociális problémáért, számomra elfogadhatatlan.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése